måndag 29 mars 2010

Chairity - round table discussions

På morgnarna var det round table discussions. En som jag jag gick på handlade om ROI på sponsring och event. Självklart kan tyckas, men de poängterade vikten av att veta vad man skall mäta - redan innan man börjar projektet. Vad som kanske är mindre självklart är att man skall vikta de olika målen mot varandra. Har man som mål att sälja x antal produkter, dela ut x antal flyers och att öka kännedomen med x % så måste man, för att kunna veta om projektet varit lyckat, från början veta hur viktiga de olika målen är. Är t.ex. flyersutdelningen bara en mindre del av helheten så skall den även ha mindre fokus i utvärderingen.

En annan självklar sak som jag tror många skulle ha nytta av att tänka mer på om man vill mäta sina event är att alltid tänka "databas". Att samla in adresser till sin målgrupp på naturliga sätt, t.ex. när de anmäler sig till eventet, sparar både tid och pengar när det är dags att kontakta dem för en utvärdering. Även detta måste man självklart göra redan från början i projektet.

/S  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar